PSÍ BIBLE - SLOVNÍK seznam bodů
MŮJ SVĚT - MOJE CHOVÁNÍ - PROSTŘEDÍ - ODPOČINEK - VOLNO
- co je to chování - má začátek, má průběh a musí mít jasný konec
- co je to řetězení chování - jedno chování, jednoduchý řetězec, složitý řetězec, série chování
- kontrola zdrojů - o tom co dostanu rozhoduješ jen a jen Ty
- kontrola učení - všechno se musím naučit, tzn. vlastní zkušenost
- učíš mě Ty = správné chování
- učím se sám = na 99% špatné chování
- učím se vždy a všude, učím se 24 / 7
- kontrola učení - jen a pouze Ty zajistíš, abych se naučil správné chování
- kontrola prostředí - o tom co je okolo mě, co se stane rozhoduješ jen a jen Ty
- kontrola prostředí - děti se učí ve třídě, já se nejlépe učím na vodítku
- kontrola odpočinku - kontrolovaný a bezpečný je stejně důležitý pro mě, jako pro Tebe
- kontrola aktivity - já musím vědět, naučit se kdy je začátek a kdy je konec
- naučená bezmoc - stav kdy jsem se vzdal všech a všeho. Neexistuje nic horšího
- STEREOTYP - pro vysvětlení je nejdůležitější (chování je pochopeno), ale jako zlozvyk je životu nebezpečný (protože je to chování bez myšlení)
- chování PŘIVOLÁNÍ psa - já musím mít důvod spolupracovat i bod zaměření (hlavní, tzn. primární motivace a gesto)
- chování CHŮZE NA VODÍTKU - já se to musím naučit - a to 5 samostatných fází (začátek, prodloužení, změna směru, míjení, konec)
- chování VOLNO - nejdřív v tom musíš mít jasno Ty a mě to musíš naučit
- chování SEDNI, LEHNI, STŮJ - není to přirozené, jako pro Tebe stát na jedné noze
- podnět TARGET, MÍSTO - zaměření mojí pozornosti - soustředění, prodloužení a následování
- nástroj komunikace OBOJEK - není to přirozené a já se to musím naučit, musím to sám chtít
- nástroj komunikace VODÍTKO - cukat umí každý, komunikaci vodítkem se musíme naučit oba
- DELIKÁTNÍ DISKOMFORT - negativní posílení, aby správné chování pokračovalo
- AKCELERACE chování - například opposite reflex, dotek, hůlka, koleno
- ČEKEJ nebo ZŮSTAŇ - chování, která nejsem bez představivosti schopen pochopit ani se naučit
- signály, které začínají NE - jsou zbytečné, protože neučí, nezajistí správné chování
- TREST - nedává smysl, neučí, nezaručí, že příště bude moje chování správné
MOTIVACE - MOTIVAČNÍ OSA - VARIABILITA - ODMĚNA - SEKUNDÁRNÍ POSILOVAČ
- MOJE MOTIVACE - důvod komunikace a spolupráce, hledat řešení, překonávat překážky
- MOTIVAČNÍ OSA - spojíš sebe (bankomat), hlavní motivaci (potravu) s místem a časem (vytvoříš “školní třídu” pro učení)
- potrava (odměna) je lehce dostupná - až nastavíš motivační osu, tak mezi mě a moji odměnu dáš "chování" jednotlivé kritérium
- kritérium nastavuješ tak, aby bylo lehce splnitelné = co nejmenší část požadovaného chování (krok za krokem)
- VARIABILITA ODMĚŇOVÁNÍ - o 50% snížíš frekvenci odměňování, o 50% se zvýší moje aktivita
- VARIABILITA CHOVÁNÍ - když nevím, které chování odměníš, o 50% se zvýší moje aktivita
- PŘÍMÁ odměna - otevřená a zavřená ruka s odměnou
- NEPŘÍMÁ odměna - tajná technika 3. ruky, vyvinutá pro výcvik psů americké armády
- JACKPOT - prostě plná hrst, hodně granulí, jako překvapení nebo jako zakončení
- SEKUNDÁRNÍ POSILOVAČ - signál do 0,5 vteřiny, kdekoli, oddělení chování a odměny, variabilita
UČENÍ - TRÉNINK - KRITÉRIA
- PLÁNOVÁNÍ - plán č. 1, plán č. 2, dopředné a zpětné plánování, atd.
- FÁZE UČENÍ - vysvětlení, upevnění, zatížení, praxe
- VYSVĚTLENÍ chování - chování se logicky nejdřív musí objevit
- KRITÉRIUM je vysvětleno, hotovo - když Ti ho automaticky nabízím
- UPEVNĚNÍ chování - naučené chování spojíš s jiným místem a časem
- ZATÍŽENÍ chování - naučené chování spojíš s rušivými vlivy a negativními podněty
- VZDÁLENOSTI - nejdřív pozorovací, potom útěková, teprve potom kritická
- PRAXE chování - žádné chování nikdy nezůstane stejné (opakování je matka moudrosti)
- Techniky TVAROVÁNÍ chování - minimálně 7 způsobů jak zařídit, aby se chování objevilo
- Co uděláš, když JÁ NEUDĚLÁM, co chceš - musíš to vědět a být připravený
- STEREOTYP - abych pochopil, že tudy vede cesta k odměně, k příjemným pocitům
- NABÍZENÉ chování - pochopil jsem o co jde, nabízím - zkracuju, zrychluju, předbíhám
- POTVRZENÍ chování - chování se objevilo, potvrdím na jiném místě s přímou odměnou
- PROTICHOVÁNÍ - PROTICVIK - abych musel přemýšlet co bude a nejen slepě opakoval (nepřemýšlím = zlozvyk)
- ROVNOVÁHA chování - obě chování musí být stejně důležitá (chování a protichování)
- proč je signál DISKRIMINAČNÍ - jedno chování mi umožníš, tím to druhé diskriminuješ
- zadání DISKRIMINAČNÍHO SIGNÁLU - má svoje pravidla, 5 konkrétních částí
- zrání kognitivních struktur - pauza, aby se mi myšlenky a dovednosti mohly v hlavě usadit
- kontrola zdrojů - Ty jsi jediný bankomat na odměny, na potravu (na hlavní, primární motivaci)
- “POZICE NULA” - naučíš mě chování, ve které budu odpočívat
- KRITÉRIUM - je každý krok, každý 1m, každá vteřina, každá změna
- každé KRITÉRIUM - musím zvládnout do 3 pokusů, jinak je špatné nastavené
- PRŮLOMOVÉ kritérium - je maximum, co jsem právě teď schopný úspěšně zvládnout
- každý PRŮLOM - musíš generalizovat, upevnit na jiném místě a v jiný čas
- každé kritérium můžeš ZVÝŠIT - když je moje chování automaticky úspěšné na 90%
- každé kritérium můžeš ZMĚNIT - když je chování automaticky úspěšné na 110%
- ZTRACENÝ PES - když přestanu spolupracovat, komunikovat
- RUŠIVÉ VLIVY - každá změna znamená nové chování
- NEGATIVNÍ PODNĚTY - cokoli je jiné znamená nové chování