VIDEA
Jak jsem Ariho NAUČIL chodit pomalu po kladině
program na procházky - chůze po kladině
Fáze učení upevnění chování - když plánujete učení chování, doporučuji nejdřív řešit aktivitu - ochotu a schopnost se učit (viz. video jak jsem učil Ariho chodit pomalu) a teprve potom řešit techniku a přesnost provedení. Jak se říká: voda se musí vařit, aby byly brambory k jídlu.
Tohle může být opravdu celý trénink, protože pes si pamatuje nejvíce to poslední.
- Vtipný je ten 2x klik po 2 vteřinách, protože si můžete říct -
- nenaučil jsem psa, že 2x klik je konec chování (ano, je to zásadní problém, když pes neví, že něco skončilo)
- pes chování miluje a chce ho za každou cenu dokončit¨ Když začínáte, je naprosto zásadní, aby se pes naučil kdy je konec a signál pro konec.
Představte si to jako ve škole, kdy nebude existovat a fungovat zvonek. Když už máte psa schopného a ochotného se učit, můžete udělat výjimku a mít radost, když pes neposlechne a nereaguje na konec. Protože není nic lepšího než aktivní pes. A samozřejmě, že cílem komunikace a spolupráce je taková aktivita psa, kdy nepotřebujete ani odměny, protože samotné chování je pro psa odměnou. To už je doopravdy vyšší dívčí.
Všem přeji srozumitelné prostředí v psím světě. S úctou Váš Pes Domácí
Jak jsem UČIL Ariho chodit pomalu po kladině :)
program na procházky - chůze po kladině
- je to 2. fáze učení - upevnění chování. Ari ví, že chůze po kladině se vyplatí
- takže předbíhá, zkracuje, zrychluje a proto padá. Cílem je, aby kladinu přešel celou a v klidu
- signál pro aktivitu je "můžeš" - obecný impuls, že nabízená aktivita bude odměněna
- vřele doporučuji signál pro aktivitu, aby pes nevyskakoval na každou lavičku, kámen, kladinu, atd.
- signál pro chování je situační - kladina
- pokročilý koncept klikru
- 1x klik - označuje a odměňuje chování a říká "děláš to dobře, pokračuj"
- 2x klik - označuje a odměňuje chování a říká "konec"
- Ari ví, které chování se vyplatí = chůze po kladině
- moderní trénink znamená: aktivní pes a reaktivní trenér
- fáze vysvětlení - chování se musí objevit. V tomto případě lákání = gesto s nepřímou odměnou
- fáze upevnění - pes chování sám nabízí a předbíhá, zkracuje a zrychluje
- moderní trénink - aby se těstoviny uvařily, tak se voda musí vařit :)
- nejdřív potřebujete, podporujete aktivitu (skoro za každou cenu, třeba odměníte i chybu)
- teprve potom řešíte, odměňujete provedení, techniku, přesnost chování
- klasický trénink aktivitu neřeší, protože aktivní je trenér a pes je pouze a jen reaktivní
- ANO, SPRÁVNĚ BYCH MĚL KLIKAT JEN A POUZE 2x. všem se omlouvám
- ideální trénink by také měl být 3 x max. 10 odměn
- někdy vám to bude připadat, že ho moc trápím, nechám ho hodně nabízet
- my tady nejsme poprvé ani podruhé, a Ari je schopen a ochoten se učit. Má hodně, hodně energie
- nikdy to nesmíte přehnat. Takže kdyby Ari začal čuchat nebo šel mimo kladinu, ztratil bych víc než tento trénink
- variabilita odměňování - Ari nikdy neví
- které chování odměním - jestli jeden krok, jednu část nebo všechno
- kolik dostane odměny - doporučuji systém 3-1-2
- tohle je úplně celý trénink - takže odpočinek musí být dlouhý, bezpečný a kontrolovaný (ve vlastní ložnici)
- příští trénink - možná kritéria
- zapojit 1x klik jako odměnu pro "děláš to dobře, pokračuj"
- prodloužit chůzi v klidu
- zatížit chování - psi, cyklisti, děti, auta, zvuky, pachy, atd.
- ten poslední pokus - JACPOT a konec protože PŘEŠEL ZLOM NA KLADINĚ
slalom TAM a ZPĚT jako vyšší kritérium
program na procházku: aktivní pes a reaktivní trenér
- 2. fáze učení - upevnění chování. Ari ví, co je správné chování = slalom. Takže zkracuje - předbíhá, aby se dřív dostal k odměně.
- chování je bez konkrétního signálu, protože cílem je nabízené chování - aktivita psa (situační signál - tyčky)
- pokročilý koncept sekundárního posilovače klikru: 2x klik znamená označení a odměnu za správné chování a konec chování. 1x klik znamená KGS (keep going signal) "děláš to dobře pokračuj" - označení a odměna za správné chování
- pro učení (plánování) chování doporučuji zpětné řetězení
- variabilita odměňování: 3-1-2 granule (odměna z ruky = soustředění, odměna na zem = uvolnění)
- variabilita chování: pes neví, které chování odměním 3 - 1 - 2 kroky nebo až celek
- změna směru je další, vyšší kritérium
- další krok bude slalom tam a zpět dohromady
obíhání PO a PROTI směru hodinových ručiček
program na procházky: obíhání po a proti směru hodinových ručiček
- 2. fáze učení: diferenciace signálů
- důležité je chování zahřát a můžete i pomoc (moje řeč těla), ale aktivní jsem já a pes je reaktivní
- NULOVÁ pozice je mezi nohama pro rozdělení chování
- začátek mezi nohama: aktivní je pes, já jsem reaktivní
- odměna z ruky = soustředění, odměna na zem = uvolnění
- zahřát druhé chování a signál (moje řeč těla), a aktivní jsem já a pes je reaktivní
- chyba je důležitá a nutná, protože jinak není jasné co je správné chování
- trest je ztráta pozornosti - mini-time out
- když budete sledovat pohyb psa, uvidíte jak přemýšlí :)
nejen přes překážky, ale taky POD PŘEKÁŽKY
program na psí hřiště
- je to druhá fáze učení UPEVNENÍ chování - Ari ví, má už vysvětleno, že lézt pod překážky se vyplatí
- moderní trénink: aktivní je pes, trenér je reaktivní. Tady je super, že dělá chování směrem ode mě!!
- signál "můžeš" = nabízené chování bude odměněno
- situační signál jsou překážky, takže není nutné dál mluvit. Je to dokonce nevhodné, protože to psa ruší
- že má pes vysvětleno poznáte tak, že bude zkracovat (odměna je u mě)
- nejdůležitější je aktivita a potom teprve technika chování
- pokročilý koncept klikru: 1x klik děláš to dobře, pokračuje. 2x klik konec chování
- ano, i přeskok je špatně, ale já jsem odměnil poslední překážku
- chování tedy bylo skoro dokonalé
- teď opět zkrátil a já jsem odměnil aktivitu
- teď zkrátil a já jsem neodměnil - pes je aktivní. Ví, že jen svým chováním ovlivní výsledek
- teď opět vynechal 2. překážku - odměnil jsem aktivitu
- jak se celý otřepe je frustrace. Člověk udělá "obličej", aby vyjádřil svou nespokojenost :)
- prcek, jak přemýšlí, jestli jako ještě :(
- opět zkrátil a já jsem neodměnil, protože chci víc
- vynechal poslední překážku - odměnil jsem aktivitu
- pořád vůbec nemluvím - Ari se soustředí (20 minut jako 2 hodiny procházky bez programu)
- ARI TO ZVLÁDL CELÉ. Byl aktivní a já reaktivní. Přirozené by bylo teď skončit, protože končit se má v nejlepším
- My to neděláme poprvé, tak jsem zvýšil kritérium - nabídni ještě jednou
- opět zkrátil a já jsem neodměnil
- Ari to zvládl celé i podruhé. Byl opravdu aktivní a já reaktivní. Takže konec, protože končit se má v nejlepším
nejhorší co můžete udělat, je psa během učení unavit. Pro zvíře únava znamená ohrožení života a učení už se bude jen zhoršovat
PŘES PŘEKÁŽKY A SKRZ PNEUMATIKU
program na psí hřiště
- signál pro aktivitu je "můžeš", signál pro chování je situační - překážky a pneu
- je to druhá fáze učení - upevnění chování
- hned na poprvé to Ari zvládl celé = chování je naučeno
- pokročilý klikr - 1klik děláš to dobře pokračuj, 2x klik konec chování
- dokonce bez odměny: variabilita odměňování - někdy ano a někdy ne :)
- vidíte jak natáčí hlavu - co kdybych klikl a chování ukončil :)
- variabilita odměňování: pes nikdy neví kolik odměny (granulí) dostane
- variabilita chování: pes nikdy neví jaké chování bude odměněno
SLALOM jen TAM
program na psí hřiště
- je to 2. fáze učení - upevnění chování
- signál pro nabízené chování "můžeš", signál pro chování je situační - slalom
- variabilita chování - pes nikdy neví jaké chování odměním
- mám slušnou aktivitu i techniku. Teprve někdy později budu řešit rychlost
- zkusil zkrátit (i člověk si spoustu věcí chce zkrátit)
- aktivní je pes a já jsem reaktivní. fáze učení vysvětlení - jaké chování bude odměněno už PROBĚHLA
- prcek, zase si to chtěl zkrátit
prostě jen STŮL a LAVIČKA
program na procházky
- je to 2. fáze učení - upevnění chování (Ari už ví, jaké chování se vyplatí)
- signál pro aktivitu "můžeš", signál pro chování je situační - stůl, lavička
- variabilita odměňování: zvýšené kritérium je odměna MIMO pozici
- pokročilý koncept sekundárního posilovače - klikru
- 1 klik = označí a odmění správné chování a znamená děláš to dobře, pokračuj
- 2 klik = označí a odmění správné chování a chování ukončí
- Ari neumí anglicky to jen já jsem zkracoval ze dvou slabik u lehni na jednu slabiku down
- klikr je odměna do 0,5 vteřiny a na vzdálenost
- u chování down čekám, až položí lokty dolů a v klidu odměním přesně i na vzdálenost
- variabilita odměňování: pes neví kde dostane odměnu. Odměna V pozici
- odměnil jsem pozici down, počkám až se do chování vrátí a konec (bez odměny!!)
- řeč těla jako signál - změna a jdeme na lavičku
- opět fáze upevnění - Ari ví, které chování se vyplatí. Když neodměním jedno, tak nabídne jiné !!!!
- Umí se na lavičce zastavit, umí lavičku přeskočit a umí se cestou zpátky na lavičce zastavit
- NEMÁM VŮBEC ŽÁDNÝ KONKRÉTNÍ CÍL - je to jen a pouze mentální trénink
- Ari běží k lavičce - 1x klik (měl by zůstat) - neodměnil jsem
- Ari běží k lavičce - 1x klik (měl by zůstat) - zastavil se cestou zpátky - odměnil jsem aktivitu
- odměnil jsem v pozici, proto už neodměňuji ukončení chování
- stočený ocas znamená soustředění. Kdyby cokoli jiného, tak by dávno utek :)
- variabilita odměňování: někdy odměním a někdy neodměním
- signál "volno" znamená, že žádné nabízené chování nebude odměněno
jen BEDÝNKA pro aktivitu a soustředění
program na procházky: BEDÝNKA (nejúžasnější chování a učení vůbec)
- cílem učení je: hlava v prázdné bedýnce = soustředění
- je to 3. fáze učení - zatížení chování
- žádný klik, znamená pokračuj. Chování je naučeno, takže Ari zkracuje a zrychluje
- pokročilý koncept sekundárního posilovače - klikru
- 1 klik = označí a odmění správné chování a znamená děláš to dobře, pokračuj
- 2 klik = označí a odmění správné chování a chování ukončí
- moje vzdálenost je zásadní kritérium: každý jeden krok, každá jedna vteřina je nové chování
- my chodíme ven 3x nebo 4x. Takže musím plánovat kolik Ari dostane granulí během jedné procházky
- variabilita chování: Ari neví které chování odměním
- zkoušel chování zkrátit (vyndal hlavu ven) - počkal jsem teprve když dal hlavu zpátky, jsem to ukončil
- to jak měl dlouho hlavu venku po 1x klik bylo přemlouvání :) (jako jestli už nestačilo)
- dokonce to zkrátil tak, že vyskočil ven. Jen jsem počkal, až se vrátí do správného chování
- variabilita odměňování: upevnění chování odměnou V POZICI
- odměna správného chování = hlava v bedýnce
- stočený ocas znamená soustředění
- v bedýnce normálně vůbec nic není - počkám až dožere a teprve potom chování ukončím
- učit je ideální ve 3 blocích oddělených pauzou. Snažte se pauzy dodržet, i když už máte aktivního psa
- ideální doba na jeden blok je maximálně 10 odměn. Variabilita odměňování 3-1-2 a JACKPOT
- ano, pauzu - přestávku taky musíte trénovat, například konkrétní pozicí ve které se pes naučí odpočívat (vypustit)
- velmi, velmi vysoké zatížení chování (chování musí být opravdu upevněno) je opposite reflex
- opposite reflex - jemné nepříjemno, delikátní diskomfort, který se pes UČÍ a NAUČÍ překonat
- zátěž zvyšujete postupně a hlavně střídáte: bez oppositu a s oppositem
- vzdálenost zvyšujete postupně a hlavně střídavě: každý krok, každá vteřina je samostatné chování (kritérium)
- opposite reflex - jemný tah z bedýnky (v bedýnce nic není!!!) jen a pouze na ŠIROKÉM OBOJKU
- cílem učení je soustředění. Stejné jako u chování sedni, lehni, stůj, stopa, nosework, přivolání, chůze na vodítku, atd.
- variabilita odměňování: odměňuji chování v pozici, počkám až dožere, dá hlavu dolů = 2x klik je konec chování bez odměny
- zatížení chování:
- negativní podněty - doteky
- upevněné chování: zvuky z bedýnky
- negativní podnět: tlak nohou
- variabilita odměňování: několikrát odměnit stejné chování
- 1x klik je reálná odměna
- granule jsou taky reálná odměna
- v té bedýnce opravdu nic není: cíl učení splněn = soustředění "hlava v bedýnce"
- je to jednoduché chování
- stejné chování chcete a potřebujete - překonat opposite reflex, doteky, zvuky, tlaky u chování
- sedni, lehni, stůj, nosework, stopa, prodloužení chování, atd.
- JACKPOT odměny do bedýnky a konec
- signál VOLNO = žádné nabízené chování nebude odměněno :)
program na procházky - KAMENY
program na procházky - pařezy, lavičky, kameny
- je to 2. fáze učení - upevnění chování
- Ari ví, jaké chování je správné, které se vyplatí - jsou to 4 konkrétní kameny a výdrž na kameni
- když neodměním jedno, Ari nabídne jiné (aktivní pes a reaktivní trenér)
- signál pro aktivitu "můžeš, signál pro chování je situační - kameny
- pokročilý koncept sekundárního posilovače - klikru
- 1 klik = označí a odmění správné chování a znamená děláš to dobře, pokračuj
- 2 klik = označí a odmění správné chování a chování ukončí
- Ari to hodně zkracuje. Co kdyby to stačilo :)
- řeč těla - pomůžu tím, že se přiblížím k dalšímu kameni (je to vlastně napovídání )
- vlastně nikdy nemluvím, protože nechci rušit Ariho při přemýšlení a soustředění
- ideální je třeba před takovou aktivitou chování zahřát - odměnit každý kámen a teprve potom čekat na aktivitu
- chování na kameni teď není důležité.
- když odměňuji v pozici, potom už mimo pozici neodměňuji
- to je ten nejkrásnější pohled a výsledek - když pes přemýšlí a je aktivní
- jemné nepříjemno, delikátní diskomfort - tah vodítkem z pozice
- každý krok, každá vteřina je samostatné chování a kritérium, které se pes musí naučit
KOMÍNKY s pachem pro radost
program na procházku - označení pachu
- nikdy neučíte psa hledat pach, můžete ho naučit označit ten správný
- naše označení je čumák v komínku (soustředění naučeno na bedýnce)
- nejdřív jeden komínek, potom naučit nabízet dva komínky
- teprve potom odměníte ten správný, ten s pachem
- signál pro aktivitu je "můžeš", signál pro chování je situační - komínky
- nejdřív zahřát chování = komínek s pachem
- upevnit chování = 1x klik, děláš to dobře, pokračuj
- variabilita chování - Ari neví, které chování odměním
- upevnění chování - překonání jemného nepříjemna (opposite reflex na širokém obojku)
- procházka na úzkém obojku, práce a aktivita na širokém obojku
- když jste na to sami - odhoďte granule a získáte čas
- proto nejdřív učíte komínky bez pachu, aby pes nabízel chování - čumák v komínku
- pokročilý koncept sekundárního posilovače - klikru
- 1 klik = označí a odmění správné chování a znamená děláš to dobře, pokračuj
- 2 klik = označí a odmění správné chování a chování ukončí
- a pak už jen zvyšujte počty komínků :)
- zatížení chování: někdy s a někdy bez opposite reflexu
- poslední zatížení jsou komínky bez pachu. Co je správné chování?
- změna směru, změna pozice je další kritérium, je to další samostatné chování
- asi se dá říct, že když zvládnete 6 komínků, můžete přidat SIGNÁL :)
KOMÍNKY změna místa jako "jiné" kritérium pro upevnění chování
program na procházky
- každá změna místa, času a situace je pro psa nové chování
- je to 3. fáze učení - zatížení chování
- Ari ví, které chování je správné, které se vyplatí - označit čumákem komínek s pachem
- pokročilý koncept sekundárního posilovače - klikru
- 1 klik = označí a odmění správné chování a znamená děláš to dobře, pokračuj
- 2 klik = označí a odmění správné chování a chování ukončí
- práce s pachem je na Vás
- já nechám první komínek s pachem a odměním chování - označení
- nemám signál pro chování. Jen signál pro aktivitu "můžeš" a situační signál pro chování = komínek
- vyšší kritérium bude mít pach u sebe a psa vyslat hledat. K tomu potřebujete signál :)
- variabilita chování: pes neví, které chování odměním
- na Ariho nemluvím - aktivní pes a reaktivní trenér
- špatně upevněný signál pro konec chování - 2 klik
- je to chyba, protože když pes nechce skončit, nemůže odpočívat
- příští trénink bude jen a pouze o ukončení chování na 2x klik
- moje vzdálenost je samostatné a velmi vysoké kritérium, které se pes musí naučit
- každý krok, každá vteřina je pro psa nové chování a jedinečné kritérium
- mírné nepříjemno, delikátní diskomfort - tah (opposite reflex) vodítkem pro zatížení a upevnění chování
- je to velmi, velmi vysoké kritérium a velmi vysoké zatížení chování
- začínáte na stejné úrovni jako pípání v autě, než si zapnete pás
- i moje vzdálenost je kritérium. Takže začátek je u psa a minimální tah
- když kliknu víckrát než 2x je to chyba
- když jste na nosework sami, získáte čas tím, že odhodíte granuli
- nejen místo, ale také situace je pro psa nové chování. Takže dítě s maminkou je RUŠIVÝ VLIV
- komínek uděláte z čehokoli. Otvor na velikost čumáku a nejdůležitější je stabilita !! proto podložka
- UČENÍ
- naučit strčit čumák do komínku trvá hodiny
- nabízet 2 komínky trvá dny
- naučit psa označit pach u 6 komínků trvá týdny
- naučit psa jiný pach trvá dny
- variabilita komínků, pachů, míst a situací trvá měsíce
- ideální trénink je 3 x maximálně 10 odměn. Důležitá je pauza, přestávka. Nejlepší je změnit místo a aktivitu. Správně je naučit psa chování u kterého bude odpočívat - říká se tomu pozice NULA
- opravdu už jsme to s Arim dělali několikrát. Ale když jste na začátku a pes vyndá hlavu z komínku, protože jdou okolo lidi a sám hlavu vrátí do komínku je to nejlepší okamžik na ukončení učení. Je přece naprosto super, když zkontroluje situaci a sám se vrátí do správného chování. Princip učení je jednoduchý - každý si pamatuje nejlépe to poslední. Takže JACPOT a konec :)
- to že naše učení pokračuje je jen vyšší kritérium, protože když to udělal poprvé, tak jsem skončil
- to že je vedle komínků popelnice je opět zásadní kritérium a je jasné, že chování máme upevněno
- tohle je bomba. Ari opravdu přemýšlí. Protože neoznačil jakýkoli komínek, ale hledal ten správný
- ideální je, když komínek dáte úplně pryč. Jaké je správné chování psa?
PRÁCE S PŘEDMĚTEM - míček, hračka, pešek, rukáv, atd.
- práce s předmětem je velmi, velmi komplikovaná, protože
- pes nemá lovecký pud - proč by se honil (pro lov zvěře stačí lovecký pud do 1,5 na stupnici od 1 (nejslabší) do 10 (nejsilnější). Každý přece pozná rozdíl mezi míčkem a zajícem
- pes má lovecký pud - proč by předmět chtěl a pouštěl (aby předmět fungoval jako motivace musí být lovecký pud minimálně na 5 a vyšším stupni)
- odměňování předmětem je velmi, velmi komplikované, protože
- pes má lovecký pud - 90% psů nemá dostatečný lovecký pud, aby kvůli lovu předmětu dělali těžké chování (přivolání, chůze na vodítku, sedni, lehni, stůj, prodloužení chování, atd.)
- pes nemá lovecký pud - odměňování předmětem (míčkem, hračkou, peškem, atd.) nedává smysl. Je to rozhodně manipulace a spíš týrání psa
- proč by měl pes pouštět co si ulovil? Máte v ruce 1 000kč a já je chci. dobrovolně a s úsměvem 1 000kč pustíte z ruky?
- ano, můžete se naučit, že pustit je správné chování
- výměnou za jiné předmět
- výměnou za potravu
- když si člověk, majitel myslí, že pouštění je normální, povinné, normální a přirozené, je hlupák
- dominance, síla bude fungovat, ale nenávratně poškodí vztah
- pes ho bude brát jako konkurenci a chování se bude jen a jen zhoršovat.
- ano, můžete se naučit, že pustit je správné chování
- pořád platí stejné pravidlo - končit se má v nejlepším
Práce s předmětem - část 1. házení a pouštění na druhý míček
program na procházku: práce s předmětem minimálně 2 míčky (lepší jsou 3, protože máte náhradu)
- velikost i materiál jsou důležité a individuální
- čím dál házíte, tím je to pro psa lepší - užije si delší pocit
- ideální je házet na druhou stranu - pes pokračuje v pohybu
- signál pro přivolání - my máme jméno Ari
- signál říká co má pes udělat - pohyb ke mě
- signál posiluje chování - pohyb ke mě
- je to první část učení - Ari se naučil, že pustit míček je super, protože poletí jiný
- pustit míček - není to automatické
- pustit míček blízko vás - není automatické
- míček, který pes už chytil je mnohem méně zajímavý, než ten, který utíká
- proto máte 3 míčky, aby když pes pustí příliš daleko od vás, použijete náhradu
- pes se naučí pouštět míček, když uvidí další. proto ho mám za zády
- Ano, Ari je na stopovačce, protože jsem v parku a vždy musíte mít kontrolu
- držení předmětu je odměna. Jak je velká, záleží na loveckém pudu
- když je lovecký pud vysoký - je to velká odměna
- když je lovecký pud nízký - je to upevnění chování
- když pes nehoní a pouští míček, dělejte něco jiného.
- Ari má lovecký pud na 2.stupni, takže minimální. To co vidíte je výsledek učení !!!
- učení, chování ukončíte tak, že předstíráte, že jste míček odhodili a odcházíte
- pes si pamatuje, že někde tam se míček ztratil a on ho neulovil
- toto je samostatný trénink, proces učení - honění míčku
Práce s předmětem - část 2. házení a pouštění teprve když se objeví druhý míček = nabízené chování "pusť"
program na procházku - jak psa naučit pouštět míček
- toto je samostatný trénink, proces učení - pouštění předmětu
- Ari se naučil pouštět svůj míček, KDYŽ uvidí jiný míček (předchozí video)
- teď učím pouštět míček AŽ uvidí jiný míček
- míček se objeví, když Ari ten svůj drží !!!!!!!
- opět je fajn, když podpoříte "držení" předmětu
- za odměnu
- posílení chování
- ideální je, když pes předmět v klidu nese, tzn, že hlavou netrhá
- ano, i to se musí naučit (když to neumí)
- už víte, že signál pro chování můžete přidat teprve když máte NABÍZENÉ chování
- nabízí nebo nenabízí Ari pouštění, abych mohl přidat signál "pusť"
Práce s předmětem - část 3. pouštění na signál
program na procházky - práce s předmětem
- nechcete aby pes pouštěl předmět na pohyb rukou, takže ruce nejsou signál
- dám signál "pusť" - je to špatně slyšet
- máme špatné míčky, protože někdy míček zůstane v zubech
- konec učení - míček zmizel