2. princip učení - TVŮJ SVĚT

Ty se narodíš a taky se všechno musíš naučit, protože “nikdo učený z nebe nespadl”, učíš se

  • co je správné - protože na začátku ani Ty nevíš co je správné a co je špatné 
  • postupně - krok za krokem, kritérium po kritériu 
  • zvládat změny - místa a času a situace (rušivé vlivy nebo negativní podněty)
  • význam slov - jaké slovo “signál” patří k jakému chování, protože slova jsou to poslední co je pro mě důležité
  • minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.

Proto je ideální, aby úplně každý měl všeobecný základ - byl zvídavý a aktivní

  • nejdůležitější je vlastní snaha, aktivita hledat řešení a chuť překonával překážky

Já, jako Pes Domácí přijdu do cizího světa. Do Tvého světa, ale jsem geneticky nastavený žít v přírodě, učit se cca. 24 měsíců od smečky. To je moje přirozené prostředí, máme společný jazyk a výchova je srozumitelná. Musím se snažit, musím se učit a musím umět spoustu věcí.

  • nejdřív se musím naučit - co je správné chování
  • musím se učit pomalu - přirozeně a postupně, krok za krokem 
  • neznám Tvůj jazyk - slovník pro naší komunikaci a spolupráci musí teprve vzniknout
  • u Tebe doma je - úplně cizí prostředí a já nevím vůbec nic, ničemu nerozumím 
  • bereš jako automatické - že musím zvládat změny, nové prostředí i vyrušování 
    • všechno nové nebo jiné, je pro mě životu nebezpečné, dokud se nepřesvědčím o opaku
    • musím se naučit, že změny jsou bezpečné a to se naučím jen a jen vlastní zkušeností

komunikace musí být srozumitelná - co je pro mě NEJHORŠÍ? Například

  • mluvíš na mě a myslíš si, že Ti rozumím - NEROZUMÍM, řeším jen tón hlasu
  • opakuješ slova a myslíš si, že jsem Tě neslyšel - SLYŠEL, ale nevím které slovo platí
  • křičíš na mě a myslíš si, že Tě i potom budu milovat - NEBUDU, budu se Ti vyhýbat
  • cukáš vodítkem a myslíš si, že to příště bude lepší - NEBUDE, protože jsi mě nic nenaučil
  • krmíš do misky a myslíš si, že mi stačí pamlsek - NESTAČÍ, jen mě týráš a trápíš 
  • když nezlobím a Ty si myslíš, že Tě poslouchám - NEPOSLOUCHÁM, jen se chci vyhnout trestu

Asi nejhorší je dvakrát ano a jednou ne. Musím, potřebuji vědět co mám dělat!!

  • dvakrát to spolu uděláme a najednou změníš názor a je to špatně
    • sedím s Tebou na pohovce a všechno je OK a najednou změníš názor a já na pohovku nesmím
    • spím s Tebou v posteli a najednou změníš názor a já nesmím ležet v posteli
    • hrajeme si v parku a najednou změníš názor a hrát si nechceš
    • přivolání funguje s gestem a najednou gesto neuděláš - zrušil jsi stereotyp 

V rámci dobrých vztahů rozdělíme Tvůj svět na UČENÍ a MYŠLENÍ 

  • učíme se oba stejně - podle přírodních zákonů a principů učení 
  • myslíme každý jinak - já nemám představivost, nemůžeš mi nic vysvětlit 

SROZUMITELNÉ PROSTŘEDÍ jako základ komunikace a spolupráce 

  • Existují hlavní a vedlejší motivace, důvody něco dělat, energie pro aktivitu
    • hlavní jsou potravinový pud, lovecký pud, frustrace, negativní posílení
    • vedlejší jsou emoce, zvídavost, hra, konkurence, smečkový pud, fyzický kontakt, atd.
    • ideální je motivace na potravu - potravinový pud není o hladu, ale o spojení práce a odměny.
      • spolupracuji = dostanu zaplaceno a musí to mít význam
        • když dostaneš 1.000 kč každý večer na postel - nebudeš se snažit za 20 Kč
        • když dostanu plnou misku každý večer zadarmo - nebudu se snažit za pamlsky 
    • může fungovat motivace na lov - v případě, že je lovecký pud dostatečný
      • spolupracuji = protože lovit kořist je odměna
      • lovecký pud na zvěř se nepočítá, protože opravdu poznám rozdíl mezi míčkem a zajícem
  • 3 základní pravidla komunikace
    • řeč těla se učí dřív než signál - co děláš je pro mě důležitější, než co říkáš
    • jedno chování = jeden signál - když budeš signál opakovat, nevím který platí
    • načasování odměny - do 1,6 vteřiny spojuje a nad 3 - 5 vteřin rozděluje
  • Thorndikeův ZÁKON EFEKTU zní
    • chování, které vede k PŘÍJEMNÉMU zážitku, má VĚTŠÍ tendenci být opakováno
    • chování, které vede k NEPŘÍJEMNÉMU zážitku, má MENŠÍ tendenci být opakováno
  • Způsoby komunikace se mnou - nejdřív je 
    • Řeč těla – pohyb, poloha těla, mimika, ruka (gesto – pěst, target)
    • Situační signál – podle času, místa, situace (vzdálenost, pozice, výstroj)
    • Taktilní signál – dotyk, vodítko, hůlka, EVO (elektronický výcvikový obojek)
    • Zvukový signál – klikr, píšťalka, zvonek, zvuk EVO, atd.
    • Sekundární posilovač – komunikace (směr, konec, pokračuj)
    • Verbální komunikace, řeč – přirozené jen pro člověka
  • 5 základních podmínek pro vypracování PODMÍNĚNÉHO REFLEXU
    • POŘADÍ – PODMÍNĚNÝ podnět MUSÍ předcházet podnět NEPODMÍNĚNÝ
    • KLID – maximální omezení rušivých podnětů během učení 
    • SÍLA podnětu – NEPODMÍNĚNÝ podnět musí být SILNĚJŠÍ než PODMÍNĚNÝ podnět
    • DRÁŽDIVOST – NEPODMÍNĚNÝ reflex, na jehož základě se vypracovává PODMÍNĚNÝ reflex, musí být  dostatečně dráždivý
    • OPAKOVÁNÍ – opakované působení podmíněného podnětu a nepodmíněného podnětu
    • Podmíněný reflex je naučený, to znamená že se bude bez tréninku zhoršovat, vyhasínat
  • Techniky tvarování chování 
    • LÁKÁNÍ (baiting, luring) - ZACILOVÁNÍ (targeting) - ZACHYTÁVÁNÍ (scanning, capturing) - MANAGEMENT PROSTŘEDÍ (environmental manipulation) - MODELOVÁNÍ (modeling) - MIMICRY (není vhodné pro psy) - NEGATIVNÍ POSÍLENÍ
  • Fáze učení - 
    • vysvětlení chování - jsem v bodě nula a chování se musí objevit (málo opakování a velké odměny)
    • upevnění chování - chování musím zvládnout jinde a jindy (variabilita odměňování i chování)
    • zatížení chování - chování musím zvládnout s rušivými vlivy a negativními podněty 
    • praxe chování - chování nikdy nezůstane stejné, buď se zlepšuje nebo zhoršuje 
  • Pravidla diskriminačního signálu (diskriminační, protože jedno chování jsi umožnil, a to druhé jsi diskriminoval)
    • nejdřív mě jedno chování naučíš - já Ti ho budu nabízet
    • potom mě naučíš druhé chování - které Ti také budu nabízet
    • teprve když Ti chování nabízím - tak k němu přidáš “diskriminační “signál
      • zadávání má 5 částí - nejdřív v okamžiku chování, potom 10 cm od chování a teprve potom 1, 2 a 3 vteřiny od chování 
    • NIKDY TO NENÍ OBRÁCENĚ - nejdřív signál a potom chování JE ŠPATNĚ

Nesrozumitelné prostředí - představ si, že by neexistovala pravidla silničního provozu

  • nesmyslné argumenty pro mou spolupráci - domestikace, z lásky, za vlídné slovo a pohlazení nebo pamlsek
    • domestikace ze mě neudělala kačera na hraní ani plyšovou hračku, pořád jsem šelma
    • z lásky, za vlídné slovo, za pohlazení nebo 20kč nefunguješ ani Ty, takže logicky nebudu fungovat ani já
  • hloupost signálů - znovu a pořád budu opakovat, že nemám představivost, takže
    • signál “čekej” nebo “zůstaň” pro mě nedávají smysl
      • neumím si to představit a nejsem schopen se naučit CO mám na tyto slova dělat ani JAK DLOUHO to mám dělat
    • vůbec není problém mě naučit chování “sedni” a toto chování prodloužit
      • prodloužit znamená, že se naučím sedět vteřiny, minuty i hodiny, ale nikdy to nevydržím déle, než jsi mě naučil
  • zákazy a slova začínající NE mi nic neříkají, neučí co MÁM dělat, takže mě nauč správné chování
    • přivolání - a nebudeš potřebovat “fuj”, protože nemůžu žrát a jít zároveň k Tobě
    • chůzi na vodítku - a nebudeš potřebovat “nedělej to” nebo “nesmíš” a podobně
    • sedni - a nebudeš potřebovat “neštěkej” nebo “co to děláš” a podobně
    • pusť - a už se nikdy nebudeme prát ani přetahovat
  • vůdce smečky - dominance není forma komunikace, protože vznikne prostředí založené na strachu
    • nikdo není schopen žít s pocitem strachu a s životním cílem vyhnout se trestu.
    • vynadat, křičet, cukat vodítkem nebo vytahat za kůži může každý blbec. Ale jediné co vznikne je nesrozumitelné prostředí, plné stresu a strachu. Ano, zlomit je možné úplně každého. Tebe stejně jako mě. Ty tvrdíš, že jsem Tvůj nejlepší přítel. Tak to dokaž. 
    • kdo jde první do dveří - je mi úplně jedno, co si o tom myslíš Ty, ale já prostě chci jít jen ven, těším se, jsem zvědavý co je venku
      • jestli nechceš, abych chodil první do dveří, tak mě nauč, co bude pro mě výhodnější. Nauč mě, že když si u dveří sednu, dostanu odměnu. Tohle je navíc dvojitá odměna, protože dostanu odměnu a jdeme ven. Mě je fakt jedno, že jdu druhý
  • nechat si sahat do tlamy - je vrchol arogance a hlouposti, protože když už jsem něco ulovil, tak není důvod, proč bych se toho měl vzdát
    • první motivace je lovecký pud - kontrola prostředí je Tvoje odpovědnost, takže mě nemůžeš trestat za svou neschopnost uhlídat co ulovím, protože lovit je moje přirozenost 
    • druhá motivace je konkurence - takže když mi to chceš vzít, příště se budu snažit být ještě rychlejší.
    • Udělej to obráceně, když už jsem ulovil, buď milý, přej mi to, hlaď mě, protože příště nebudu spěchat a Ty budeš mít čas mě odvolat, přesměrovat nebo předběhnout :)
      • ano, není to ideální, ale bylo vtipný, že když jsem žral hovno, tak můj "páníček" mě hladil
    • buď to uhlídáš nebo mi nabídneš něco ještě lepšího - plnou ruku potravy (přesměruješ chování)
  • nechat si sahat do misky se žrádlem - stejně jako u lidí, někomu to nevadí a někdo to bere jako osobní útok
    • chceš mi sáhnout do misky - naučte mě chování, u kterého nebudu u misky, například sedni. Když sedím (a vím, že se mi to vyplatí!!), dělej si s miskou co chceš

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.

MOTTO psa domácího: je důležité naučit se kouzla tvořit a ne kopírovat