3. princip učení - MOJE UČENÍ

Citát: „Ve skutečnosti nemůžeme zvíře donutit se učit. Nemůžeme skutečně kontrolovat zvíře. Nemůžeme kontrolovat jiného člověka. Jediný koho můžeme kontrolovat, jediné chování, které dokážeme kontrolovat, je naše vlastní. Snažíme se, aby samo zvíře chtělo změnit svoje chování, protože zařídíme, že se mu to vyplatí.“ – Bob Bailey

Někoho učit je možné, když jsi přirozený talent od přírody (asi 0,1% populace), máš intuici (obrovské štěstí) NEBO využiješ systém - přírodní zákony a principy učení. Budeš mít respekt, budeš mít znalosti, budeš mít plány chování i učení a budeš postupovat krok za krokem. 

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa

Každý má právo a životní nutnost se UČIT, protože se musíme rozvíjet. Když nejdeme dopředu, vracíme se a hloupneme. Potřebujeme 

  • aktivitu - snažit se (vědět, že můžu ovlivnit výsledek)
  • myslet - učit se (hledat řešení a překonávat překážky)
  • úspěch - zažít ten nádherný pocit odměny po úspěšné práci
    • nechci nic zadarmo, ani potravu do misky, protože mi to ubližuje - nesnažím se, neučím se, hloupnu

CO TO JE UČENÍ? Snad pro Tebe nebude těžké si vzpomenout na začátky učení  

  • chůze - krok a pád, několik kroků s držením stolu a teprve potom “chůze”
  • psaní - nejdřív opisovat, velká písmena, malá písmena a teprve potom slova
  • počítání - nejdřív jablíčka, potom čísla, potom teprve sčítání a odčítání

UČENÍ vs. UPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ 

  • odměna = učení - učím se a Ty mě za to platíš
    • když bude učení příliš dlouhé, nebudu se cítit příjemně a moje aktivita se bude zhoršovat, až úplně zmizí
  • emoce = upevnění - pamatuji si, protože mě to baví  
    • je zásadní, aby učení končilo v nejlepším

Přírodní zákony - je dokázáno, že v přírodě je až 80% útoků na kořist neúspěšných. To znamená, že mozek je nastaven tak, že

  • se musím snažit, učit a ulovit kořist
  • chyba je velmi, velmi důležitá a cílem není se jí vyhnout, ale poučit se z ní. Bez chyb se není možné učit.

Principy učení - Ty se učíš psát, jezdit na kole stejně jako já se učím přivolání, chůzi na vodítku nebo sedni ,atd.

  • představ si, že Tě učí mimozemšťan na cizí planetě - neznáš pravidla, neumíš jazyk, absolutně nové prostředí, atd.
    • může Ti ukázat jak se to dělá a může Tě odměňovat za správné chování a Ty zažiješ klub moderního člověka
    • může na Tebe mluvit, trestat Tě, když to uděláš špatně a Ty zažiješ přesně to, co zažívá hodně psů v lidském světě

Obecný rozvoj nebo specializace?

  • obecný rozvoj = schopnost a ochota se učit - hledat řešení, nabízet řešení, překonávat překážky 
  • specializace = jedna dovednost, která omezí schopnost se naučit něco dalšího  
    • žádné dítě nikdy nebudeš učit rovnou zlomky nebo hned skákat přes překážky
    • pro mě jsou chování přivolání nebo chůze u nohy velmi specializovaná, protože jsou absolutně nepřirozená

Jaké učení je vhodné? 

  • soustředím se a jsem aktivní stejně jako 3leté dítě, takže spolupracovat můžu jen několik minut
    • soustředit se několik desítek minut nedává smysl (klasický trénink 45 minut je nesmysl)
    • moderní trénink ve fázi vysvětlení trvá 5 až 20 minut (chování se objeví, splní se průlom a je konec)
  • ideální je rozdělit trénink na 3 části a v každé části maximálně 10 odměn
    • končit se má v nejlepším
    • takže někdy 10, někdy 6 a někdy 8 odměn nebo JACKPOT
  • vytvořit stereotyp - zařadit protichování a stereotyp zrušit, abych musel přemýšlet co bude
    • fáze učení vysvětlení - vytvořit stereotyp = naučit průlom
    • fáze učení upevnění - průlom upevnit = na jiném místě a v jiný čas
    • fáze učení zatížení - průlom zatížit = s rušivými vlivy a negativními podněty
    • zrání kognitivních funkcí = čas na zpracování, zapamatování 
    • zvýšení kritérií = nový průlom
    • zopakovat stejný postup s novým průlomem
  • nastavit kritéria, jednotlivé kroky tak, abych je zvládal plynule a učení mělo rytmus
    • zvýšit kritérium můžeš, když jsem úspěšný z 90%
    • změnit kritérium můžeš, když jsem úspěšný na 110%
  • plánovat chování - co, proč, jak, kde, jednotlivé kroky, variabilita, řešení chyb
  • plánovat učení - vysvětlení, potvrzení, upevnění, prodloužení, rovnováha chování, diskriminační signál, rozlišení diskriminačních signálů, tolerance podnětů, zatížení, praxe

Pro komunikaci a spolupráci se mnou, potřebuješ nástroje, které získáš v rámci obecného rozvoje, například

  • klikr, gesto, bod zaměření, pozice nula, bednička, hůlka, atd
  • soustředění a uvolnění a přepojování (koncentrace a iradiace a změna) 

MODERNÍ TRÉNINK vs. KLASICKÝ TRÉNINK

moderní trénink - fáze učení chování, vytváření dovednosti, 

  • moderní trénink - má rytmus, je postupný a plynulý, 
  • fáze vysvětlení - nikdy jsem to předtím nedělal, takže chování se musí objevit (techniky tvarování chování)
  • fáze upevnění - umím to, ale musím se to naučit i jinde a jindy (generalizace, upevnění chování je důležitější než vyšší kritérium)
  • fáze zatížení - umím to jinde a jindy, tak přidáš rušení (nejdřív rušení na místě s motivační osou a potom bez motivační osy)
  • Ty moje chování tvaruješ - vznikne stereotyp - já chování sám nabízím - chování potvrdíš na různých místech a v různých časech - Ty zařadíš proticvik, aby se stereotyp zrušil - moje chování upevňuješ na různých místech a v různých časech - prodloužíš moje chování (3-5 vteřin max.) - zajistíš rovnováhu mezi chováním a "protichováním"
  • potom teprve spojíš moje nabízené chování s Tvým signálem - pomůžeš mi rozlišit signály pro chování a protichování - naučíš mě reagovat na signál za přítomnosti jiných podnětů - zatížíš moje chování rušivými vlivy a negativními podněty - pravidelně budeme opakovat a Ty mě budeš pořád odměňovat, aby se moje chování nezhoršovalo, ale zlepšovalo
  • ideální je trénink na sucho - sám si vyzkoušej někoho naučit sednout na židli, zvednout tužku nebo rozsvítit
    • nemůžeš mluvit!
    • proč to bude dělat?
    • jaký bude plán, jaká budou kritéria, jaký bude průlom?

klasický trénink - Ty řekneš signál a potom se mě snažíš manipulací dotlačit k chování 

  • myslíš si, že signál zařídí chování - pěkná blbost, když se nad tím zamyslíš
  • nebo si představ jak by bylo Tobě - zvuk a potom manipulace - nevěřím, že to dáš 

Učit od začátku do konce nebo od konce na začátek?

  • zpětné řetězení - moderní učení od konce k začátku
    • výhodou je, že když se něco naučím, pokračuji k tomu, co už umím 
  • dopředné řetězení - standard učení od začátku do konce
    • problém je, že když se něco naučím pokračuje k chování, které neumím

Existují prověřená pravidla pro vytvoření REFLEXU - automatického chování 

  • podle Animal Training Academy - pořadí, klid, síla, dráždivost, opakování 
    • POŘADÍ – PODMÍNĚNÝ podnět MUSÍ předcházet o 1-2 vteřiny podnět NEPODMÍNĚNÝ
    • KLID – maximální omezení rušivých podnětů během výcviku
    • SÍLA podnětu – nepodmíněný podnět musí být SILNĚJŠÍ než podmíněný podnět
    • DRÁŽDIVOST – nepodmíněný reflex, na jehož základě se vypracovává podmíněný reflex musí být v dostatečném stavu dráždivosti
    • OPAKOVÁNÍ – opakované působení podmíněného podnětu a nepodmíněného podnětu
  • podle Karen Pryor (kniha: Svého psa nestřílejte)
    • malé krůčky – zvyšování kritérií po MALÝCH krůčcích, aby vždy byla šance na úspěch
    • 1 kritérium = 1 okamžik – trénovat vždy 1 KRITÉRIUM, chování v 1 OKAMŽIKU 
    • předbíhání a zkracování – zařadíš proticvik, abych musel přemýšlet co bude  
    • odměna jen NOVÉ – když se tvaruje NOVÉ kritérium, PŘESTÁVÁ se odměňovat staré
    • plánovat 1-2 kroky dopředu – je nutné být vždy o JEDEN KROK PŘED psem.
    • 1 trenér = 1 chování – trénovat může více trenérů, ale pouze 1 trenér = jedno chování
    • změna je možná a vhodná – pokud 1 nefunguje, ZMĚŇTE CESTU. Chyba není u psa
    • přerušení = trest – lekce tvarování SE NEPŘERUŠUJE. 
    • zhoršení = začít znovu – když se naučené chování zhorší, je nutné se vrátit na ZAČÁTEK
  • Podmíněný reflex je naučený, to znamená že také VYHASÍNÁ

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa

MOTTO psa domácího: mám právo a povinnost se snažit, učit s radostí a uspět