5. princip učení - MŮJ TRÉNINK

JAK TO CELÉ PLÁNOVAT? Je zvláštní, že si pravděpodobně neuvědomuješ, jak mohou být některá chování pro mě složitá. Už jsi zapomněl, jaké to bylo na začátku. Když jsi se učil chodit, psát, cizí jazyk nebo řídit auto. Pro mě je to ještě těžší. Protože mi nic nevysvětlíš a neukážeš, všechno si musím prožít, mít vlastní zkušenost. Já nemám představivost a všechno co je nové nebo jiné, je pro mě nebezpečné. A je úplně jedno, co si o tom myslíš Ty.

  • minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa
  • nejdůležitější je chování definovat. CO PŘESNĚ BUDU DĚLAT?
    • protože se učím jen a pouze vlastní zkušeností, nikdy jsem to předtím nedělal
    • to znamená, že chování se musí objevit = první krok (occamova břitva - nejjednodušší, nejrychlejší, nejmenší část chování)
    • na 99% je to pro mě velmi, velmi nepřirozené (přivolání, chůze, sedni, lehni, stůj, atd.)
  • pro mě je zásadní, PROČ BYCH TO MĚL DĚLAT?
    • mám hlavní motivace - potravinový a lovecký pud, frustrace, negativní posílení
    • nemám motivace - láska, pohlazení, vlídné slovo nebo pamlsek, ale budu mít motivaci vyhnout se trestu 
  • nějak se k tomu chování musíte dostat. TAKŽE JAK MĚ TO NAUČÍŠ?
    • techniky tvarování chování - lákání, targeting, zachytávání, management prostředí, atd. 
    • fáze učení - vysvětlení, upevnění, zatížení a praxe chování 
    • pro mě je každá změna místa, času a situace nové chování, protože se chování prostě změnilo 
  • KDE mě budeš učit? Když každá změna místa, času a situace je pro mě nové chování?
    • jedno místo s motivační osou a bez rušivých vlivů 
    • různá místa s motivační osou a různé časy (světlo a tma je velký rozdíl)
    • různé situace - místo bez motivační osy, místa s rušivými vlivy a negativními podněty 
  • jaká jsou KRITÉRIA, kroky které budu postupně plnit a co bude PRŮLOM po kterém bude konec
    • každá změna moje chování zhorší, ale musíme pokračovat, protože jinak se nikam nedostaneme
    • každý průlom je ideální potvrdit na jiném místě a v jiný čas
    • každé zvýšení nebo změna kritéria je pro mě zásadní. Nikdo se nikdy nic nenaučil najednou
      • abys mohl kritérium zvýšit (1 vteřina, 1 krok, 1 metr), musí být moje chování automaticky úspěšné na 90%
      • abys mohl kritérium změnit (místo, čas, situace), musí být moje chování automaticky úspěšné na 110%
  • VARIABILITA odměňování a chování. Ideální je, když já nikdy nebudu vědět u
    • odměňování - kolik odměny a kde dostanu, proto se budu těšit na další
    • chování - kdy dostanu odměnu, které chování odměníš
  • CHYBA v procesu učení je velmi, velmi důležitá a užitečná, protože teprve když udělám chybu
    • konečně zjistím, co je správné chování - zjistím rozdíl 
    • a ty musíš vědět co uděláš, abys mě dostal zpátky na správnou cestu  

A JAK MĚ TO CELÉ NAUČIT?

  • vytvoříš motivační osu - spojíš Tebe (bankomat), potravu (odměnu) a příjemné pocity (odměna je lehce dostupná) 
  • nejdřív budeš VYSVĚTLOVAT - abych sám chování nabízel, musí vzniknout STEREOTYP
    • pro učení je stereotyp nejlepší - ale potřebuji protichování, abych přemýšlel
    • pro život je stereotyp nejhorší - protože přestanu přemýšlet (zlozvyk)
  • potom zařadíš PROTICHOVÁNÍ - zrušíš stereotyp, abych musel přemýšlet
  • potom budeš UPEVŇOVAT - učení na různých místech a v různých časech 
  • vytvoříš ROVNOVÁHU - abych obě chování nabízel úplně stejně
  • přidáš DISKRIMINAČNÍ SIGNÁL - jedno chování umožníš a to druhé diskriminuješ
  • rozlišení diskriminačních signálů - potvrdíš si spojení chování a signálu
  • spojíš signál a různé podněty - abych se nenechal rušit (TOLEROVAL podněty)
  • chování pod signálem ZATÍŽÍŠ - přidáš rušivé vlivy (lidi, psy, pachy, atd.) a negativní podněty 
  • a nikdy nezapomeneš na PRAXI - žádné chování nezůstane na místě (co si pamatuješ ze ZŠ?)

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 190kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa

MOTTO psa domácího: je důležité naučit se kouzla tvořit a nikoli je pouze opakovat