pravidelná setkání Psí bible v praxi s GARANCÍ vrácení peněz!!

srozumitelné prostředí - TRÉNINK KE SPOLUPRÁCI

pro veterinární vyšetření a problematické chování

Trénink ke spolupráci má dvě části. Ta první jak mě připravit na veterinární vyšetření a ta druhá jak mi pomoci, když mám strach nebo se zlobím. S veterinárním vyšetřením mi pomůže naučené chování a s problematickým chováním kontrapodmiňování nebo přesměrování chování.

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI pro veterinární vyšetření a problematické chování jen za 447kč 

Veterinární vyšetření je NEPŘIROZENÉ, proto je ideální NAUČENÉ chování - jako nástroj komunikace a spolupráce. Vyšetření, přece není přirozené ani pro Tebe. Představ si, že na Tebe bude sahat někdo cizí, bude s Tebou manipulovat, atd. Navíc v úplně cizím prostředí. Ano, skoro všichni jsme to zvládli. Ale mělo to nějaký průběh, podmínkou je, se naučit - 

  • že čekárna a ordinace - je bezpečná a je to nejlepší místo na světě 
  • pomocné chování jako nástroj - být na stole, chování na stole (sedni, lehni, stůj, tlapka nebo hlava v dlani, atd.)
  • konkrétní chování jako nástroj - doteky a manipulaci s tělem, hlavou a tlapkou, atd.  
  • doteky a manipulace cizích lidí - je v pořádku a není to nebezpečné

Je zvláštní, že jsme nenašli žádného veterináře, který by nabízel socializační návštěvy. Jen přijít a seznámit se. V případě moderního psa - nakrmit od veterináře, protože se spojí příjemné a užitečné. A stačí několik minut a příště se nebudu moct dočkat. Je to stejné jako s motivační osou - když se to udělá správně (znamená několikrát a žádná kritéria), tak není absolutně žádný problém dostat správné chování (spolupráci) mezi mě a moji odměnu - doteky, čekárnu a ordinaci, atd.

Základ pro trénink spolupráce je obecný rozvoj a srozumitelné prostředí

  • moje svobodné rozhodnutí, že kdykoli můžu skončit
    • nikdy a nijak se mnou nesmíš manipulovat. Když nechci, je to Tvoje chyba, protože prostě nemám důvod, nemám motivaci
  • pomocné naučené chování - stůl jako target, hlava v dlani, tlapka v ruce, sedni, lehni, stůj na targetu
    • chování prodloužit a upevnit tak, že zvládnu rušivé vlivy a negativní podněty
  • naučíš mě konkrétní chování, jako nástroj pro komunikaci a spolupráci 
    • tlapka v dlani + manipulaci s tlapkou - neučíš úpravu drápků
    • hlava v dlani + doteky uší, očí a zubu - neučíš čištění uší a zubů
    • sedni, lehni, stůj + doteky, manipulaci - neučíš česání nebo odběr krve, atd. 
  • každé chování se u veterináře zhorší - protože se změní místo, čas a situace
    • výdrž, prodloužení chování - abych u veterináře vydržel 5 minut, musím se naučit minimálně 10 minut
    • doteky - nauč mě lehni, prodlužuj a nech ať se mě dotýkají i jiní
    • stříhání drápků - nauč mě dát tlapku do ruky, prodlužuj chování i doteky nůžek  
    • uši, píchání injekce, odběr krve - nauč mě dát hlavu do dlaně a prodlužuj chování  

DŮLEŽITÉ veterinární vyšetření prostě není přirozené, prostředí veterinární kliniky není přirozené, doteky a manipulace cizích lidí není přirozená. Ano, jsem domestikovaný, ale nejsem plyšová hračka. Pořád stejná písnička. Představ si sám sebe, že jdeš k doktorovi. Nikdy to není nic příjemného. Je mnoho, opravdu mnoho lidí, kteří špatně snášejí injekce a o vyšetření prostaty ani nemluvě (strčit teploměr do zadku někomu přijde normální?)

POINTA je jednoduchá. Co sám nemáš rád, nedělej druhým. A když není zbytí, tak to udělej správně, jak bys to chtěl Ty sám. To znamená s respektem a trpělivě. Základ může být socializace prostředí, spojit doktora a ordinaci s potravou (s příjemným pocitem). Naučit mě chování tak, že budu schopen a ochoten zvládnout prostředí, doteky a manipulaci, přestože to zrovna nebude příjemné. 

PROBLEMATICKÉ CHOVÁNÍ

Nezvládnuté nebo reaktivní chování rozhodně NENÍ - 

  • přivolání nebo chůze na vodítku - protože díky tréninku se to stane příjemné a spojené s odměnou 
  • nechci být v kleci nebo v autě - protože díky tréninku se to stane příjemné a odměňuje klec nebo auto
  • ničení věcí nebo zahrady - protože když správně kontroluješ prostředí, není šance něco ničit 
  • kdo jde 1. do dveří - protože přesměruješ moje chování (naučíš mě jiné chování, které se mi vyplatí. Dominance je Tvůj problém, ne můj)
  • problémy s novým a jiným - protože tréninkem adaptability zvýšíš moji sebevědomí a schopnost zvládat změny

Není rozdíl mezi Tebou a mnou 

  • všechno potřebuje svůj čas - nic není možné uspěchat 
  • buď si věřím nebo nevěřím - když si věřím (jsem stabilní a sebevědomý), je všechno mnohem jednodušší 
  • nikdo učený z nebe nespadl - učit a naučit se správné chování musíš Ty stejně jako já 
  • každé chování se mění - buď se zlepšuje nebo zhoršuje

Problematické chování vlastně není vůbec složité. Jen je potřeba 

  • trpělivost a respekt - nikdo nikdy nemůže pochopit, co přesně cítí ten druhý (a je jedno, jestli ten druhý je člověk nebo pes)
  • podpořit sebevědomí - schopnost zvládnout změny a ovládnout emoce
  • podpořit učení - řešit problémy a překonávat překážky 
  • nezapomenout na praxi - vůbec nic není navěky

ŘEŠENÍ PROBLEMATICKÉHO CHOVÁNÍ má svoje postupy
 

  1. prevence - vyhni se všemu, než budeš mít nástroje pro správné řešení

  2. veterinární vyšetření - bez léčení a vyléčení nemá smysl pokračovat 

  3. trénink - srozumitelná komunikace a spolupráce

  4. kontrapodmiňování - negativní se změní na pozitivní a teprve potom na neutrální

  5. přesměrování - máme nástroje, které přesměrují moje špatné chování 

  6. desenzitizace - nejdřív pozorovací, potom útěková a teprve potom kritická 

  7. aktivní dotyk - co mě rozčiluje, bude super (naučíš mě se toho dotknout)

  • tyto postupy a techniky se musíš naučit samostatně jako dovednosti - získáš nástroje komunikace se mnou
  • nejdřív dodržíš postup - jak jdou za sebou a nakonec je budeš kombinovat

DŮLEŽITÉ je jednoduché. Skoro každé špatné chování je možné zvládnout, když budeš používat a využívat přírodní zákony a principy učení. Moje reaktivní, agresivní, hyperaktivní chování má logický důvod. Někde to začalo, to je příčina a má to nějaký průběh. Když víš proč, není tak těžké moje chování změnit. Ale je velká pravděpodobnost, že už nevíš, jak a proč to začalo. Potom musíš využít operantní podmiňování (behaviorální model) a spojit chování s jeho důsledky.

POINTA je ještě jednodušší. Je skoro nemožné udělat z negativního podnětu neutrální.
Například, když nenávidím psy, tak mě teoreticky můžeš naučit je ignorovat, ale bude to velmi, velmi zdlouhavé a komplikované. Na druhou stranu velmi, velmi jednoduše můžeš spojit psa s něčím příjemným, důležitým a to je potrava a naučit mě psa milovat. Prostě uvidím psa (nejdřív na pozorovací - potom na útěkovou - a teprve potom na kritickou vzdálenost) a dostanu odměnu. To znamená, že já si psa spojím s tím důležitým - nebudu řešit psa, ale svoji odměnu. Změní se moje nálada a celé vnímání, budu psa milovat, protože to znamená příjemné pocity. A teprve teď využiješ variabilitu odměňování (někdy ano a někdy ne), začneš řešit, začneš mě učit, že ten PES vlastně není důležitý. Stejný postup použiješ úplně na cokoli - cyklista, dítě, vousy, deštník, auto, zvěř.

Vznik a řešení problematického chování

  • učení bez kontroly - mozek musí fungovat, mozek se musí namáhat, mozek se musí zaměstnat
    • takže když mozek není využíván, začne si hledat jiný program (problematické chování)
  • nedostatek nových podnětů - pes neumí nedělat nic
    • takže když se nudím, nemám program, začnu si hledat vlastní program (problematické chování)
  • nedostatek odpočinku - platí to stejně pro Tebe jako pro mě
    • je to 50/50 - vznikne útlum nebo hyperaktivita a agresivita, ale na 100% už nikdy nebudu normální 
  • prostředí bez kontroly - za prostředí jsi odpovědný Ty
    • když neuklízíš boty nebo noviny, není to moje chyba, když si s tím budu hrát 
    • když mě necháš volně na zahradě, není moje chyba, když začnu hrabat a lovit, co je za plotem 
  • venčení bez odměny - je to stejné chování jako jiné
    • můžu to mít spojené s příjemnými pocity - Ty určíš místo a čas, kde a kdy mě odměníš
    • nemám to spojené s žádnými pocity - dělám to kdykoli a kdekoli (doma nebo až na konci procházky)
  • tresty - trestat můžeš pouze a jen chování, nikdy nemůžeš trestat psa. A co jsi mě nenaučil, trestat nikdy nesmíš
    • trest má smysl do 0,5 vteřiny od chování, pak je šance, že si spojím trest a chování. Jinak trestáš jiné chování - např. jsem u Tebe
      • takže když nereaguji na přivolání hned, ale přijdu až za chvilku nebo si pro mě přijdeš - UŽ MĚ NEMŮŽEŠ TRESTAT, protože bys trestal to, že jsem u Tebe. Výsledkem bude strach a nedůvěra k Tobě. 
  • předpoklady a zbytečný stres i panika - co je důležité pro Tebe, je důležité i pro mě
    • jde k nám cizí pes a Ty už šílíš - pro mě to nebyl problém, ale díky Tobě už je
    • něco leží na zemi a Ty nechceš, abych to sežral - ale já o tom vůbec nevěděl 
  • selektivní hluchota - každý chlap a dítě ví přesně, o čem mluvím
    • když budeš mluvit a mluvit a mluvit - já nedokážu rozlišit co je a co není důležité
    • takže to vypustím všechno a potom to vypadá, že nekomunikuji. Moje chyba to není 
  • nové nebo jiné, je pro mě ze zásady nebezpečné, dokud se nepřesvědčím o opaku
    • jet autem, vlakem, busem, metrem - musím se to naučit
      • super, když se to spojí s chováním - soustředím se na sedni a neřeším co se děje okolo
    • manipulace a nátlak - když se to spojí se zákazem - nechápu, neumím, nevím (mám jen strach dýchat)
      • zásadní rozdíl mezi tím "udělej tohle" a "nedělej to"
    • super, když mě odměňuje
      • prostředí - sedadlo auta, podlaha v dopravním prostředku
      • podnět - cyklista, dítě, důchodce, atd.
  • nedostatek respektu a rozumu - nechat si sahat do misky, do tlamy nebo kdo jde 1. do dveří
    • neexistuje důvod, proč bych si měl nechat sahat do tlamy jen tak. Ano, můžeš mě to naučit, ale nemůžeš to automaticky vyžadovat
      • nedává to smysl. Já jsem si ulovil, tak nepustím. Co lovím, je Tvůj problém (Ty jsi odpovědný za prostředí a zdroje)
    • do dveří spěchám, protože jsem zvědavý a aktivní. Jestli nechceš, abych spěchal, nauč mě chování, které se mi vyplatí víc ("sedni")
  • obecně platí, že když nějaké chování nechceš, tak mě nauč chování, které chceš
    • zákazy člověk zvládá, protože má představivost. Zvíře představivost nemá. Nemá smysl cokoli zakazovat
    • zvíře zvládne cokoli, co má naučeno. Takže nejdřív naučit a potom vyžadovat. Ale nikdy obráceně. Vyžadovat a trestat

Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI pro veterinární vyšetření a problematické chování jen za 447kč 

MOTTO psa domácího: je důležité naučit se kouzla tvořit a ne - je pouze opakovat